Εκπαίδευση

Διετές πρόγραμμα σπουδών σε ΑΕΙ για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ – Ένας νέος ακαδημαϊκός θεσμός αναβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης

panellinies

Τα Διετή Προγράμματα Σπουδών στα Πανεπιστήμια είναι ένας νέος θεσμός που ξεκινά από το ερχόμενο ακαδημαϊκό έτος 2019-2010 για τους αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων. Στην πρώτη φάση υλοποίησης συμμετέχουν 11 Πανεπιστήμια με 70 διετή προγράμματα σε αντίστοιχες ειδικότητες στις 13 Περιφέρειες της χώρας. Από τον Οκτώβριο του 2019 περίπου 2000 απόφοιτοι των ΕΠΑΛ μπορούν να εγγραφούν στα διετή προγράμματα σπουδών.

Τα διετή προγράμματα σπουδών εποπτεύονται από το Κέντρο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΚΕΕ), το οποίο ιδρύεται σε κάθε πανεπιστήμιο που επιθυμεί να φιλοξενήσει τέτοια προγράμματα. Το ΚΕΕ αποτελεί τη νέα Ακαδημαϊκή Μονάδα εντός του Ιδρύματος. Διοικείται από ένα συμβούλιο που ορίζει το κάθε πανεπιστήμιο, επικεφαλής του οποίου ορίζεται ένας αντιπρύτανης. Η λειτουργία των διετών προγραμμάτων χρηματοδοτείται από το Υπουργείο Παιδείας με διακριτούς χρηματοδοτικούς πόρους.

Τρόπος εισαγωγής στα διετή προγράμματα

Οι σπουδαστές επιλέγονται με βάση τον βαθμό απολυτηρίου ΕΠΑΛ χωρίς εξετάσεις. Η φοίτηση είναι δωρεάν και διαρκεί τέσσερα ακαδημαϊκά εξάμηνα περιλαμβανομένων των μαθημάτων, των εργαστηρίων και της πρακτικής άσκησης. Η πρακτική άσκηση μπορεί να χρηματοδοτείται από εθνικούς ή/και κοινοτικούς πόρους. Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος απονέμονται διπλώματα επιπέδου πέντε (5) του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων. Με προεδρικό διάταγμα καθορίζονται τα επαγγελματικά δικαιώματα που αντιστοιχούν στους τίτλους των διετών προγραμμάτων. Στα διετή προγράμματα σπουδών διδάσκουν καθηγητές του αντίστοιχου πανεπιστημίου που φιλοξενεί το πρόγραμμα, αλλά και εξωτερικοί συνεργαζόμενοι διδάσκοντες με εμπειρία στο οικείο γνωστικό αντικείμενο.

Αναγκαιότητα των διετών προγραμμάτων

Τα Διετή Προγράμματα Σπουδών αποτελούν μία διεθνώς κατοχυρωμένη πρακτική που εφαρμόζεται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Διοργανώνονται από τα πανεπιστήμια και λειτουργούν υπό την εποπτεία τους. Ωστόσο διατηρούν έναν αυτόνομο χαρακτήρα, καθώς το πρόγραμμα σπουδών τους διαμορφώνεται από τις ανάγκες της σύγχρονης Επαγγελματικής και Τεχνικής Εκπαίδευσης. Η ραγδαία παραγωγή και συσσώρευση νέας επιστημονικής γνώσης, οι νέες τεχνολογίες που ανέδειξαν νέα επαγγέλματα και ειδικότητες, αλλά και οι αυξημένες γνωσιακές απαιτήσεις παραδοσιακών επαγγελμάτων και ειδικοτήτων, καθιστούν επιτακτική την ανάγκη ακαδημαϊκής αναβάθμισης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.

Η νέα πραγματικότητα στην οικονομία και στην αγορά εργασίας (όπως είναι οι νέοι κλάδοι και η ανάγκη για εξειδίκευση) απαιτούν σύγχρονα και αναβαθμισμένα προγράμματα σπουδών. Ο εναλλακτικός τουρισμός, η βιώσιμη γεωργία, η ανάπτυξη εφοδιαστικών αλυσίδων, η βιομηχανία του θεάματος, αλλά και πιο παραδοσιακοί κλάδοι, όπως η ναυτιλία, η ενέργεια, οι μεταφορές, οι επιστήμες αποκατάστασης υγείας, δημιουργούν νέες απαιτήσεις στο πεδίο της Τεχνικής Εκπαίδευσης. Τα διετή προγράμματα σπουδών στα πανεπιστήμια αποτελούν το νέο υπόδειγμα για την αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στη χώρα μας, παρέχοντας μια ακόμη προοπτική για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ.

Ακολουθεί ο πίνακας με όλα τα διετή προγράμματα που έχουν προτείνει τα ΑΕΙ και θα λειτουργήσουν από φέτος (ακαδημαικό έτος 2019-20).

Ένας νέος ακαδημαϊκός θεσμός αναβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης
Ένας νέος ακαδημαϊκός θεσμός αναβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης
Ένας νέος ακαδημαϊκός θεσμός αναβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης
Ένας νέος ακαδημαϊκός θεσμός αναβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης
Ένας νέος ακαδημαϊκός θεσμός αναβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης