Παιδί Προτεινόμενο

Γιατί πρέπει να διαβάζουμε παραμύθια στα παιδιά;

Bedtime story Book Child Mother Reading book Teddy

katerinavasilopoulou-juniorsclubΑπό τη νηπιαγωγό Κατερίνα Βασιλοπούλου

Η προέλευση παραμυθιών χάνεται στα βάθη αιώνων πριν την ανακάλυψη γραφής, όταν η πολιτισμική κληρονομιά μεταδίδονταν προφορικά.

Το παραμύθι είναι είδος του έντεχνου λόγου, λόγος πατροπαράδοτος, προφορική αφήγηση που άνθησε και διαδόθηκε σε όλο τον κόσμο. Είναι ψυχαγωγία, λαϊκή σοφία, φαντασία, εκτόνωση και  πολύ αγαπητό από τα παιδιά.

Οι συγγραφείς για να κάνουν τις ιστορίες των παραμυθιών πιο ελκυστικές, χρησιμοποιούν ήρωες με ζώα, συνδυάζουν το παραδοσιακό με το σύγχρονο με τρόπο χιουμοριστικό, προσφέρουν ζωντανούς διαλόγους, με ενδιαφέρουσα πλοκή που είναι απλή και λιτή και έχουν την ικανότητα, να μαγεύουν αλλά και να διδάσκουν πολλά τόσο στους ενήλικες όσο και στα παιδιά. Ακόμα, η έντονη εικονοπλασία βοηθά, ώστε και τα πιο δύσκολα νοήματα να γίνονται νοητά και προσιτά στη παιδική σκέψη που αφομοιώνει ότι είναι εποπτικό.

paramuthi-juniorsclub3

Το παιδί θέλοντας να ανακαλύψει τον κόσμο γύρω του, ρωτά συνεχώς ‘γιατί’ (γιατί μαμά η φωτιά καίει κ.α.), το παραμύθι μιλάει για τα γιατί, μιλάει για τη σημασία όσων συμβαίνουν. Τα παραμύθια μιλούν για παιδιά με προβλήματα (με άσπλαχνους γονείς, μόνα, ανυπάκουα κ.α.) που στο τέλος νικούν και έτσι τα παραμύθια είναι η φωνή της ελπίδας. Τα παραμύθια έχουν μεγάλους, νέους, γέρους κ.α. και μέσα από όσα συμβαίνουν στους πρωταγωνιστές, προαναγγέλλουν τα μελλοντικά στάδια ζωής με δυσκολίες που τυχόν να συμβούν και τρόπους που θα ξεπεραστούν, γι’ αυτό αποτελούν σεμινάριο εκπαίδευσης για τη ζωή.

Ο παιδοκεντρισμός της ηλικίας μικρών παιδιών, τα κάνει να ταυτίζονται με τους ήρωες και δεν είναι τυχαίο που κατά περιόδους τα παιδιά κολλάνε με ένα παραμύθι και θέλουν να ακούν μόνο αυτό ξανά και ξανά, αφού αντιπροσωπεύει αυτά που τα απασχολούν εκείνη τη στιγμή. Συγκεκριμένα, το παιδί ακούγοντας το παραμύθι νιώθει ότι αντιμετωπίζει μια παρόμοια κατάσταση και ανακαλύπτει τον τρόπο να ξεπεράσει τις δυσκολίες που το προβληματίζουν. Έτσι, η αξία του παραμυθιού έγκειται στην ικανότητα του, να παρουσιάζει μια δραματική κατάσταση και τελικά να υποδεικνύει την έξοδο απ’ αυτή. Το παραμύθι παρουσιάζει το πρόβλημα και τη λύση του στη γλώσσα της φαντασίας.

paramuthi-juniorsclub2

Επίσης, το παιδί αισθάνεται μαγικά όταν στο πλευρό του έχει κάποιον ενήλικο διαθέσιμο να του λέει παραμύθια και κυρίως τη μαμά του που με τη φωνή της και τις εκφράσεις της, ηρεμεί και νιώθει ασφάλεια. Η εγκατάλειψη διήγησης παραμυθιών σημαίνει ότι εγκαταλείπουμε την πρόσβαση στον φανταστικό κόσμο που κατακλύζει το παιδί και του στερούμε ένα αναγκαίο βοήθημα για να επιλύσει τις αγωνίες του.