Παιδί Προτεινόμενο

Παιδικό ιχνογράφημα: Τα μηνύματα των παιδιών μέσα από τα σχέδια τους !!!

paidiko-ichnografima-3-juniorsclub

ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙΚΟ ΙΧΝΟΓΡΑΦΗΜΑ

από την Κατερίνα Μέντη, Παιδοψυχίατρος
 
Το σχέδιο κάθε παιδιού αποτελεί ένα τρόπο έκφρασης, την εικόνα του εαυτού του.
paidiko-ichnografima-6-juniorsclub
Με το ελεύθερο χέρι που διατρέχει την κόλλα εξερευνά το χώρο και ταυτόχρονα φανερώνει τα όσα αισθάνεται. Σκέψεις, συναισθήματα, εμπειρίες, ανάγκες αποτυπώνονται μ’ αυτό τον τρόπο και μπορούν ν’ αναλυθούν και μετά τη δημιουργία τους στο χαρτί.
 
Το ίδιο το παιδί παρατηρεί τα όσα φτιάχνει κι αυτό ενισχύει την φυσική του παρόρμηση για επικοινωνία. Στοιχεία της προσωπικότητας που δεν εκφράζονται λεκτικά αποτυπώνονται στο χαρτί και η ζωγραφιά λειτουργεί ως μέσο διευκολυντικό της ανάπτυξης.
paidiko-ichnografima-1-juniorsclub
Κατά Ρiaget, τα παιδικά σχέδια βρίσκονται ανάμεσα στο συμβολικό παιγνίδι και τις νοερές εικόνες. Χωρίς φανερό λόγο, παρέχουν ευκαιρίες αφομοίωσης στο βαθμό που μέσω του σχεδίου αναδημιουργούν και κατανοούν προσωπικά σημαντικά γεγονότα.
 
Ως απλές σχεδιάσεις γραμμών, είτε ως ολοκληρωμένες ζωγραφιές, το παιδικό ιχνογράφημα αποτελεί καθρέπτη της νοημοσύνης, της προσωπικότητας και του εσωτερικού κόσμου και μας φανερώνει πως η δημιουργικότητα είναι χάρισμα του ανθρώπου που εμφανίζεται από την παιδική ηλικία.
 
paidiko-ichnografima-2-juniorsclub
Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΗΛΙΚΙΑ
 
paidiko-ichnografima-4-juniorsclub
Από την ηλικία των 2-3 χρ. ακόμη, το παιδί μουτζουρώνει, τραβά γραμμές, αφήνει ίχνη. Κάθε γραμμή δηλώνει κάτι κι όλες μαζί συνθέτουν τα συναισθήματα, τους φόβους, τις επιθυμίες του.
 
Το παιδί νιώθει πως υπάρχει κι έχει την έντονη επιθυμία να το πει σε όλους. Είναι η στιγμή της δημιουργίας του γραπτού λόγου που θα μετατραπεί σε επικοινωνία. Τόσο το αισθητηριακό στοιχείο (ο τρόπος που αντιλαμβάνεται την πραγματικότητα) όσο και το κινητικό (ο τρόπος που επιδρά στο χαρτί) αποκτούν μεγάλη σημασία.
 
Μετά το στάδιο του μουτζουρώματος, το παιδί εκφράζεται με τις μορφές και τα paidiko-ichnografima-5-juniorsclubσχήματα ακολουθώντας την φυσιολογική ψυχοκινητική του ανάπτυξη. Οι μορφές γίνονται σύνθετες κι απ’ αυτές γεννιούνται τα σχήματα.
 
Το παιδί συνειδητοποιεί πως όσο περισσότερο το σχέδιό του μοιάζει με την πραγματικότητα, τόσο πιο πολύ εκτιμάται από τους μεγάλους.
 
Τα παιδιά που αναπτύσσουν το σχεδιαστικό τους ταλέντο, δείχνουν μεγαλύτερη δεξιότητα και συνεχίζουν να εξασκούνται και να βελτιώνουν το σχέδιό τους κατά την εφηβεία