Προτεινόμενο Σχολή Γονέων

Πώς διαβάζουμε σωστά τα βιβλία στα παιδιά; – Από τη νηπιαγωγό του juniorsclub.gr

diavasma-paidi-2-juniorsclub.gr

katerinavasilopoulou-juniorsclubαπό τη νηπιαγωγό, Κατερίνα Βασιλοπούλου

Τα οφέλη που αποκομίζουν τα παιδιά από την ανάγνωση βιβλίων είναι γνωστά, γι’ αυτό θα πρέπει να τους διαβάζουμε καθημερινά και για να έχουμε θετικά αποτελέσματα θα πρέπει να το κάνουμε με σωστό τρόπο.

Είναι βασικό, να επιλέγουμε κατάλληλα βιβλία, με εικόνες, λεζάντες, αστείες ιστορίες, με ευκολομνημόνευτες φράσεις (ώστε να θυμάται το παιδί, όταν ξαναδιαβαστούν και να συμμετέχει), με ενδιαφέρον και ευχάριστο περιεχόμενο, οι ιστορίες να είναι κατάλληλες για την ηλικία του παιδιού, οι εικόνες να είναι ευδιάκριτες και να ‘λένε’ μια ιστορία, που να βγαίνει νόημα, χωρίς να είναι απαραίτητες οι τυπωμένες λέξεις, να εμπλουτίζουν το λεξιλόγιο του παιδιού κ.α.

*Θέλεις να ενημερώνεσαι άμεσα και έγκυρα; Να λαμβάνεις μέρος σε μεγάλους διαγωνισμούς;;; Κάνε LIKE στη σελίδα μας στο Facebook (Juniorsclub.gr) —–> ΕΔΩ 

diavasma-paidi-3-juniorsclub.gr

Το κριτήριο γενικά είναι να εμπίπτουν στην κατηγορία καλού παιδικού βιβλίου.

Επιπλέον, πρέπει να διαμορφώσουμε κατάλληλο κλίμα με αίσθημα αγάπης, ζεστασιάς, ασφάλειας και να κρατήσουμε ζωντανό το ενδιαφέρον των παιδιών.

Αρχικά, κρατάμε το βιβλίο μαζί με το παιδί και το αφήνουμε να γυρίζει τις σελίδες.

Έπειτα, παρατηρούμε το βιβλίο, το σχήμα, μέγεθος, εξώφυλλο, αν έχει πολλά ή λίγα γράμματα, αν είναι μικρά ή μεγάλα κ.α.

Διαβάζουμε τον τίτλο, δείχνοντας που είναι γραμμένος, και ρωτάμε το παιδί τι νομίζει πως σημαίνει, για ποιο θέμα μιλάει το βιβλίο κ.λ.π.

Δείχνουμε πάντα με το δάχτυλο το σημείο που διαβάζουμε, ώστε να καταλάβει το παιδί ότι η ανάγνωση γίνεται από αριστερά προς δεξιά, από πάνω προς τα κάτω και ότι οι λέξεις έχουν κενά ανάμεσα τους.

Διαβάζουμε το κείμενο εκφραστικά με σωστό τονισμό και χρωματισμό της φωνής, με παύσεις όπου χρειάζεται, με εκφράσεις προσώπου και κατά την ανάγνωση μπορούμε να ρωτάμε το παιδί ερωτήσεις (όπως τι λες να συμβεί; γιατί νομίζεις ότι έγινε αυτό; κ.α.), που βοηθούν το παιδί να σκέφτεται αυτό που διαβάσαμε και να το κατανοεί και έτσι εκφράζει αυτό που έχει στο μυαλό του και αυτό που νιώθει, ενώ παράλληλα παρατηρούμε τις εικόνες.

diavasma-paidi-1-juniorsclub.gr

Στο τέλος της αφήγησης ρωτάμε το παιδί τι του άρεσε, τι του έκανε εντύπωση και συσχετίζουμε αυτό που διαβάζουμε με πραγματικά γεγονότα.

Μετά την αφήγηση μπορούμε να παίξουμε με τους ήρωες της ιστορίας που διαβάσαμε, ζητώντας από το παιδί να πει ποια ήταν τα πρόσωπα της ιστορίας και τι έκανε το καθένα ή το παιδί μπορεί να περιγράψει εικόνες και να ξαναπεί την ιστορία.

Ακόμα, μπορούμε να παίξουμε με το αρχικό γράμμα του ονόματός του παιδιού (αφού τα παιδιά συνδέουν το όνομά τους με την ταυτότητα και το εγώ τους), και ψάχνουμε άλλες λέξεις στο κείμενο που αρχίζουν με το ίδιο γράμμα, παίζουμε με τις λέξεις, ήχους, γράμματα(συσχετίζουμε τις φωνούλες με τα γράμματα) και το παιδί αναγνωρίζει γράμματα και μαθαίνει καινούρια.

Επίσης, παίζουμε κουκλοθέατρο ή δραματοποιούμε τις ιστορία που διαβάσαμε κ.α.

Τα πολύ μικρά παιδιά δεν μπορούν να μείνουν προσηλωμένα για πολύ ώρα και κινούνται συνέχεια, γι’ αυτό πρέπει να τους διαβάζουμε απλές και σύντομες ιστορίες και να αυτοσχεδιάζουμε (π.χ. βλέπουμε εικόνες, τραγουδάμε τους στίχους, χρωματίζουμε τη φωνή για να ζωντανέψει η ιστορία κ.α.), ώστε να προσελκύουμε το ενδιαφέρον τους.

Αν δούμε ότι το παιδί βαριέται, αλλάζουμε βιβλίο, αλλάζουμε τον τρόπο που διαβάζουμε μέχρι να βρούμε αυτό που το ευχαριστεί, αφού το σημαντικό είναι το διάβασμα να είναι θετική εμπειρία για το παιδί.

Αν κατά καιρούς το παιδί αδιαφορεί για το διάβασμα, συνεχίστε να του διαβάζεται ακόμα και όταν παίζει και σταδιακά θα αναζωπυρωθεί το ενδιαφέρον του για το διάβασμα.

Τέλος, μην ξεχνάτε πως το πιο σημαντικό για να αγαπήσει το παιδί σας το βιβλίο, είναι να σας βλέπει να διαβάζετε, ώστε να έχει πρότυπο τους γονείς του ως αναγνώστες.